Tämä menee enemmän median yleiseksi tarkasteluksi kuin varsinaisen mediakasvatuksen tarkasteluksi, mutta menköön nyt sitten, kun aihetta käsitellyt luentokin (28.9.) niin teki.

Luennolla sosiaalisten medioiden määrittely lähti liikkeelle jotakuinkin sellaisesta ajatuksesta, että sosiaaliset mediat ovat yhteisten merkitysten rakentamista vuorovaikuttavassa prosesissa erilaissa tietoverkkoympäristöissä. Tältä pohjalta sosiaaliset mediat voidaan mielestäni nähdä kahtalaisesti: sekä ennennäkemättöminä mahdollisuuksina yksilölliseen ilmaisuun että aivan uudenlaisina yhteisöllisyyden muotoina.

Sosiaalisissa medioissa ”vartti julkisuudessa” voi tavallaan muuttua ”elämäksi julkisuudessa”, kun kaikilla on halutessaan mahdollisuus osallistua, näkyä, kuulua. Siitä, onko tämä hyvä vai huono asia, voidaan olla monta mieltä, mutta tuoreimmista villityksistä esimerkiksi Facebook on yksi osoitus siitä, miten sosiaaliset mediat voivat olla yksi väline oman identiteetin (/rinnakkaisidentiteetin?) rakentamiseen.

Sosiaalisten medioiden yhteisöllisyys on aiheuttanut jonkin verran nurinaa. Itse olen kuullut monienkin olevan huolissaan siitä, miten sosiaaliset mediat saattavat osittain korvata ystävien ja tuttavien kasvokkaiset kohtaamiset. Tämä huoli saattaa olla aiheellinen, mutta asian voi nähdä toisinkinpäin: ehkäpä sosiaalisten medioiden välityksellä vaalitaan sellaisiakin ihmissuhteita, joille ei muuten löytyisi aikaa. En voi tämän asian yhteydessä olla miettimättä sitäkin, kuinka sääli oikeastaan on, että vanhoille ihmisille sosiaalisten medioiden käytön opettaminen useimmissa tapauksissa olisi niin kovin haasteellista, sillä miten paljon internetistä löytyisikään yksinäisille vanhuksille mahdollisuuksia olla tekemisissä muiden kanssa!

Jotta mediakasvatusnäkökulma ei kokonaan unohtuisi, voisin lopuksi todeta, etten henkilökohtaisesti osaa nähdä ainakaan vielä sosiaalisilla medioilla suuremmin sovellusmahdollisuuksia kasvatustyössä – tai siis kasvatustyössä kyllä, mutten koulunkäyntiin ja opetukseen liittyvässä kasvatustyössä. Ehkä sosiaalisten medioiden täytyy vielä tulla hiukan tiivimmin osaksi arkea, ennen kuin niitä voidaan täysin luontevasti hyödyntää kouluopetuksessa.